معمولا از چه چیزی عکاسی می کنید؟

عکاسی زیست تابی/ درخشش دریایی چیست؟

'درخشش دریایی' نام رایج پدیده طبیعی نوکتیلوکا ، یک داینوفلاژله دریایی است. داینوفلاژلات های دریایی موجودات تک سلولی مانند پلانکتون هستند که روی سطح اقیانوس یا نزدیک آن شناور هستند. آنها در معرض حرکت باد قرار می گیرند، به این معنی که یک نسیم ملایم این موجودات را در مقابل خطوط ساحلی یا در خلیج های محافظت شده متمرکز می کند. اسکینتیلان های نوکتیلوکا که از یک گونه تشکیل شده است، یکی از رایج ترین موجودات بایولومنسنس در نواحی ساحلی استرالیا است. این ریزجلبک جذاب یک درخشش آبی زیست تابی (بایولومنسِنس) از خود ساطع می کند وقتی در شب آشفته می شود مانند بسیاری از ارگانیسم های بایولومنسنت، آنها یک ساعت بیولوژیکی داخلی دارند که زمان روز را نشان می دهد. آنها هرگز در طول روز نمی درخشند، حتی اگر در یک فضای تاریک قرار بگیرند. در طول روز، شکوفه های غلیظ نوکتیلوکا به صورت مه صورتی ملایم روی سطح آب ظاهر می شوند و به طور متناوب به آن " جزر و مد قرمز " می گویند.


بهترین مکان برای دیدن زیست تاب (بایولومینسِنس)؟

یکی از بزرگترین چالش های عکاسی بایولومینسِنس در واقع یافتن آن است. این یک اتفاق عادی در مکان خاصی یا در زمان خاصی نیست. این تنها در شرایط محیطی خاص که هنوز به طور کامل توسط دانشمندان دریایی درک نشده است، شکوفا می شود. اگرچه این شکوفه‌ها نادر و تصادفی هستند، اما مکان‌های خاصی وجود دارند که در آن‌ها بیشتر ظاهر می‌شوند. مکان‌های خاصی نسبت به رسوب جلبک‌ها در جریان باد و جزر و مد بیشتر مستعد هستند. در ایران بهترین مناطق ساحل بندر مقام و ساحل چابهار هستند.


زیباترین سواحل زیست‌ تابی در جهان

  1. ساحل بندر مقام (ایران)
  2. ساحل چابهار (ایران)
  3. خلیج تویوما (ژاپن)
  4. خلیج موسکیتو (پورتوریکو)
  5. جزایر ماتسو (تایوان)
  6. تالاب درخشان (جامائیکا)
  7. جزیره مودهو (مالدیو)
  8. غارهای وایتومو (نیوزلند)
  9. غار آبی بلو گروتو (مالتا)

با جستجوی سریع بر روی اقیانوس در طول روز، شکوفه جلبک ها به راحتی با رنگ صورتی/قرمز آن مشخص می شوند، از این رو نام "جزر و مد قرمز" بروی این پدیده گذاشته اند. جلبک ها در سطح اقیانوس به صورت توده ای «سوپی مانند» شناور هستند و عمدتاً توسط باد پراکنده می شوند. به راحتی در خطوط ساحلی و به خورها و ورودی‌ها دمیده می‌شود، جایی که در برابر نیروهای جزر و مدی مستعد می‌ شود.


ابزار مورد نیاز برای عکاسی زیست تابی

ابزار مورد نیاز برای عکاسی زیست تابی یک عدد دوربین DSLR و یا بدون آینه بهمراه لنز واید و زوم و یک عدد سه پایه هستند. همچنین میتوانید از ابزار اضافی مانند سطل آب، ماسه، چوب استفاده کرد. عکاسی در مکان‌های تاریک و دورافتاده شامل پیاده ‌روی است و به تجهیزات فشرده و سبک نیاز دارد. شما همچنین باید خواص بیولومنسانس جلبک ها را با استفاده از وسایلی مانند سطل های آب، ماسه، چوب فعال کنید که همگی می توانند به سرعت به یک صحنه گل آلود تبدیل شوند. خوب است تجهیزاتی داشته باشید که بادوام و ضد آب باشند. کاملاً با این نیازها مطابقت داشته باشند.


تنظیمات پیشنهادی

به طور کلی، تنظیمات و تکنیک‌های مشابهی که برای عکاسی با نوردهی طولانی در نور کم استفاده می‌شود، هنگام عکاسی با نورتابی نیز اعمال می‌شود. دیافراگم را باز کنید، از حساسیت بالاتر استفاده کنید و بسته به مکان و جلوه مورد نظر، محدوده متفاوتی از نوردهی را آزمایش کنید.


Canon EOS 6D Mark II and EF 70-300mm f/4L IS USM | ISO 2000 | f/4 | 0.3s |

در این عکس، از یک لنز تله فوتو برای ثبت بایولومینسنس درخشان در یک موج متحرک دور استفاده شده است. این کار نیاز به سرعت شاتر نسبتاً بالایی در شرایط نور کم دارد. با استفاده از سرعت شاتر 0.3 ثانیه موج ثبت شده است. برای جبران شاتر سریعتر در نور کم، حساسیت را تا 2000 رسانده شده است.

بهترین زمان برای عکاسی

هنگام غروب آفتاب خود را برای عکاسی از نور بایولومینسِنس آماده کنید. به محض غروب خورشید، این پدید رخ خواهد داد. به همین دلیل، بهتر است در طول روز مکان جلبک ها را جستجو کنید، سپس منتظر بمانید یا در غروب آفتاب برای شروع عکسبرداری برگردید. برای یک شب طولانی آماده باشید. طول عمر جلبک ها نسبتا کوتاه است و تنها دریچه ای کوتاه برای مشاهده و عکاسی از این رویداد نادر باقی می ماند. بنابراین تا جایی که می توانید عکس بگیرید.


مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: نکات عکاسی زیست تابی