عکاسی و فیلم‌ برداری در نور کم می‌تواند چالش‌های خود را ایجاد کند و زمان شروع به کار، این کار گاهی اوقات می‌تواند منجر به عکس‌ها و فیلم‌هایی شود که تار، دانه‌دار و یا بیش از حد نوردهی می‌شوند. در اینجا ما چند نکته و تکنیک از متخصصان را گرد هم آورده ایم تا به شما در تکمیل این هنر خلاق کمک کنیم.

تجهیزات عکاسی توصیه شده برای عکاسی در آسمان شب

بهترین دوربین ها برای عکاسی نجومی

دوربین‌های بدون آینه فول فریم ، مانند EOS R و EOS RP، و دوربین‌های DSLR مانند EOS 7D Mark II یا EOS 1D X Mark II عملکرد قابل‌توجهی در نور کم ارائه می‌کنند که آنها را برای عکاسی نجومی ایده‌آل می‌کند. دوربین‌هایی که دارای صفحه‌نمایش مفصلی هستند، تنظیم تنظیمات و بازبینی تصاویر را در حالی که دوربین شما به سمت آسمان است، سریع‌تر و آسان‌تر می‌کنند. با این حال، اکثر دوربین های مدرن به اندازه کافی قدرتمند هستند تا از ستارگان عکس بگیرند – برخی از تصاویر مورد علاقه من با دوربین های DSLR سطح ابتدایی گرفته شده اند. برخی از دوربین های کامپکت کانن حتی دارای حالت ستاره ای هستند که آن را حتی ساده تر می کند.

بهترین لنزها برای عکاسی نجومی

لنزهای زاویه باز برای عکاسی از آسمان شب عالی هستند زیرا نمای وسیعی از آسمان ارائه می‌دهند و با چرخش زمین، اثر ردیابی ستاره‌ها را کاهش می‌دهند. لنزهایی مانند EF 11-24mm f/4L برای دوربین های فول فریم عالی هستند، در حالی که لنزهایی مانند EF-S 10-18mm f/4.5 برای عکاسی نجومی در دوربین های سنسور برش عالی هستند. لنزهای پرایم با مقادیر دیافراگم پایین مانند f/1.8 یا f/2.8 نیز به خوبی کار می کنند زیرا نور بیشتری را به دوربین شما می دهند.

بهترین سه پایه ها برای عکاسی نجومی

هر سه پایه محکمی کار خواهد کرد، اگرچه سه پایه هایی با سر توپ معمولاً برای عکاسی نجومی بهترین هستند. نه تنها نصب آنها سریعتر و آسانتر است، بلکه دامنه حرکتی بیشتری نیز ارائه می دهند و به شما امکان می دهند دوربین خود را به هر نقطه ای از آسمان ببرید.

نحوه عکاسی از مسیرهای ستاره

با استفاده از یک نوردهی طولانی در حالت Bulb، می‌توانید از مسیرهای ستاره‌ای، جایی که به نظر می‌رسد ستاره‌ها در آسمان می‌چرخند، عکس بگیرید. یک نقطه شروع خوب برای عکسبرداری از مسیرهای ستاره ای با نوردهی حدود 15 دقیقه، دیافراگم f/4 و ISO 200 است. همچنین می توانید از حالت Bulb با کابل تایمر شاتر برای عکاسی استفاده کنید.

چگونه دوربین خود را روی ستاره ها در شب متمرکز کنید

یادگیری نحوه دستیابی به فوکوس واضح ستارگان در شب می تواند چالش برانگیزترین مهارت برای یادگیری در مورد عکاسی نجومی باشد. برای بهترین نتایج حتما از فوکوس دستی و Liveview استفاده کنید. به سادگی ستاره های وسط صفحه پشت دوربین خود را بزرگ کرده و فوکوس خود را بر اساس آن تنظیم کنید. از طرف دیگر، اگر نور درخشانی در افق قابل مشاهده است، یا ماه بالاست، می‌توانید روی آن‌ها فوکوس خودکار کنید. اگر از یک لنز واید استفاده می‌کنید، می‌توانید یک مشعل روشن را در فاصله 20+ متری قرار دهید و به جای آن روی آن فوکوس خودکار کنید

تنظیمات دوربین توصیه شده برای عکاسی در آسمان شب

سرعت شاتر: از سرعت شاتر 30 ثانیه (30 اینچ) استفاده کنید. حتماً به دنبال نماد «روی نمایشگر» باشید زیرا تنظیم تصادفی نوردهی کوتاه 1/30 ثانیه آسان است.

دیافراگم: بازترین دیافراگم لنز خود را انتخاب کنید (به عنوان مثال f/1.8 یا f/2.8). ISO: از ISO 3200 یا 6400 استفاده کنید (اگر لنز کندتری دارید بالاتر است)

کیفیت تصویر: همیشه RAW عکس بگیرید تا بیشترین جزئیات ممکن را ثبت کنید.

تراز سفیدی: تعادل سفیدی نور روز را انتخاب کنید.

Long Exposure Noise Reduction: کاهش نویز را در «منو عکاسی» خاموش کنید.

فوکوس: برای عکاسی نجومی، بهتر است از فوکوس دستی برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده کنید.

چگونه از ستاره ها عکس بگیریم

1. لنز خود را روی وسیع‌ترین فاصله کانونی تنظیم کنید تا بیشترین مقدار ممکن از آسمان را به تصویر بکشید.

2. دیافراگم لنز خود را تا جایی که می خواهید باز کنید (مثلاً به f/1.8 یا f2.8).

3. ISO 3200 یا 6400 را انتخاب کنید. 4. Liveview را روشن کنید و دوربین خود را به صورت دستی فوکوس کنید.

5. تصویر خود را قاب کنید و مطمئن شوید که سه پایه امن است.

6. سرعت شاتر طولانی، مانند 20 یا 30 ثانیه را انتخاب کنید.

7. شاتر را رها کنید.

8. برای بررسی فوکوس، تصویر را بزرگ کنید.